2007-10-16

Twingly på hd.se

Igår lanserade hd.se sin köposälj-tjänst rubbet, som fungerar ungefär som Blocket, men är gratis. Navigeringen i rubbet sker inte via kategorier, utan via sökord och "tag clouds". Jag gillar inte rubbet riktigt, tycker det är svårt att hitta och navigera. det kan i och för sig vara en kombination av att sajten är ny och att jag är ovan. Jag ska ge den fler chanser.

Idag kom ännu en nyhet, hd.se använder nu Twingly, en sorts bloggmotor som gör att de som kommenterar en hd-artikel i sin blogg, automatiskt får en länk under artikeln på hd.se. Faran är givetvis att folk utnyttjar detta för att få gratistrafik till sin egen, helt orelaterade blogg, genom att salta den med en massa länkar till tidningar, men det finns tydligen en del spärrar inbyggt i systemet.
En trevlig funktionalitet det här med twingly-integration, vi får väl se om detta lilla inlägg också twinglyfieras ...

Rubbet är en tjänst från det nystartade företaget Mindpark, de har också förhandlat med Twingly om att få in deras tjänst i bland annat hd.se. Mindpark ägs gemensamt av 5 mediehus, Helsingborgs Dagblad,Sydsvenskan, Skånemedia, Gota Media och Nya Wermlands-Tidningen.

Andra bloggar om: , , ,

2 kommentar(er):

Anonym sa...

Intressant. Jag är inte heller säker på att jag gillar tag clouds och text clouds, men i små mängder kan de iaf komplettera andra sökmöjligheter. Sedan tycks det precis som du skriver finnas många nonsens-kopplingar mellan tidningsartiklar på webben och bloggposter (via Twingly). Kanske ett utslag av tidningars lite nervösa hållning gentemot bloggarna? Man vill prata lite med dem, men kanske inte associeras med en viss blogg bara för att bloggen har kommenterat artikeln. (Självfallet menar jag inte din utmärkta blogg.) Ska bli intressant att följa utvecklingen.

Förresten, du har väl sett HD:s utvecklarblogg (http://hdpunktse.blogspot.com)?

Windy sa...

Jag såg nu att jag använde termen "tag cloud", vilket oftast syftar på manuella taggar som sats på artikeln. Detta är fel och det är inte det som används på rubbet heller, utan det är "text clouds" precis som Anfang nämner, dvs, sökorden är automatiskt utplockade ur texten. Riktigt trevligt. Det är också trevligt att man kan RSS-prenumerera på en sökning. Men jag tycker fortfarande att det är krångligt att navigera på sajten ...
Jodå, jag känner till HDs utvecklarblogg, jag vet också att en eller två av skribenterna där brukar läsa på min blogg ibland :)